To
zrobiliśmy
Dotychczasowe
działania KOLOT-u miały na celu przede wszystkim integrację środowiska
samorządowego, gospodarczego oraz osób, instytucji i organizacji
zainteresowanych rozwojem turystyki tego regionu. Były również próbą stworzenia
platformy współpracy podmiotów gospodarczych turystyki z władzami regionalnymi i
krajowymi. Rozpoczynając działania, które miały na celu poprawę warunków rozwoju
turystyki, od razu zakładano nie zamykanie się w granicach administracyjnych
jednego powiatu. Przeprowadzone spotkania informacyjne w powiecie kluczborskim,
nieco później w powiecie oleskim dały odpowiedni skutek integracyjny. Zrzeszanie
się w celu przygotowania wspólnych planów rozwoju turystyki ma dodatkowo kilka
istotnych zalet ułatwiających realizację zamierzonych przedsięwzięć.
KOLOT w swoich działaniach szczególnie koncentruje się na rozwoju produktu
turystycznego i w ten sposób wspieraniu obszarów wiejskich. Turystyka wiejska
stanowi na tych terenach istotną szansę ożywienia gospodarczego, dodatkowego
zatrudnienia i zarobku dla wielu mieszkańców wsi. Pięć seminariów
naukowo-szkoleniowych, organizowanych przez tę organizację było poświęconych
właśnie tej tematyce. Pierwsze seminarium odbyło się w 2000
roku. Tematem był „Przemysł Turystyczny na Obszarach Wiejskich”. Głównym celem
trzydniowego spotkania było omówienie najważniejszych problemów związanych z rozwojem
ilościowym i jakościowym gospodarstw turystycznych na obszarach wiejskich u
progu trzeciego tysiąclecia. Dodatkowo w czasie seminarium dla wszystkich
uczestników zorganizowany został objazd studyjny po Ziemi Kluczborskiej
uwzględniający miejsca, w których gospodarka turystyczna
zaczęła się rozwijać oraz rejony potencjalne dla rozwoju turystyki wiejskiej.
Podczas drugiego seminarium dyskutowano na temat „Jakość usług turystycznych i
ekologizacja rolnictwa w aspekcie dostosowania do standardów Unii Europejskiej”.
Zadaniem tego szkolenia było omówienie uwarunkowań i mechanizmów rozwoju usług
turystycznych i rolnictwa ekologicznego według standardów obowiązujących w
jednoczącej się Europie. Trzecie seminarium odbywało się już przy
współorganizacji Kluczborskiej Lokalnej Organizacji Turystycznej i miało
charakter międzynarodowy. Organizatorzy za główne cele przyjęli:
aktualizację wiedzy nt. ewolucji kierunków polskiej polityki rolnej i
turystycznej oraz stanu i trendów wielofunkcyjnego rozwoju obszarów wiejskich w okresie
akcesji Polski do Unii Europejskiej, prezentację doświadczeń niemieckich,
ukraińskich i polskich w zakresie identyfikacji uwarunkowań rozwoju oraz
efektywnego wprowadzania mechanizmów w rolnictwie i gospodarce turystycznej na
poziomie regionalnym i lokalnym w dobie gospodarki rynkowej,
określenie najpilniejszych kierunków działań na poziomie regionalnym i lokalnym
w zakresie wielofunkcyjnego rozwoju obszarów wiejskich, rolnictwa i turystyki
umożliwiających podmiotom gospodarczym, władzom samorządowym, organizacjom
pozarządowym efektywne włączenie się w procesy integracyjne jednoczącej się
Europy.
Dwa
następne seminaria poświęcone były promocji lokalnego produktu turystycznego.
Można stwierdzić, że dotychczasowe działania podejmowane przez Stowarzyszenie
doprowadziły nie tylko do konkretyzacji wizerunku Ziemi Kluczborskiej jako
Krainy Miodowej, ale również ukierunkowały określone inicjatywy podejmowane
przez pojedyncze osoby. Wyraźnie lansowany jest fakt, iż oferowane produkty
turystyczne pochodzą z czystej krainy rolno-leśnej położonej w sąsiedztwie
obszarów chronionych.
Wypromowanie lokalnego produktu turystycznego to jeden z kluczowych celów
KOLOT-u. Produktem charakterystycznym dla regionu kluczborsko-oleskiego jest
miód i sakralne budownictwo drewniane, stąd pomysł na skoncentrowanie wokół tych
produktów działań promocyjnych. Atrakcyjność tworzonych przez nas ofert oraz
wysoka jakość produktu turystycznego ma za zadanie zaspokoić potrzeby
potencjalnego turysty.
IV seminarium na temat „Jak wypromować lokalny produkt turystyczny, aby osiągnąć
sukces w rozwoju gospodarczym regionu” odbyło się we wrześniu 2003 roku i
podstawowym jego celem było właśnie pokazanie jak stworzyć produkt turystyczny i
w jaki sposób go później wypromować. Oprócz szkolenia w tym czasie zorganizowane
zostały Kluczborskie Targi Pszczelarskie, konkurs na regionalny produkt
turystyczny pn. „Miodowe Pieczywo Cukiernicze – wizytówką Ziemi Kluczborskiej”
oraz zwiedzanie Pasieki Zarodowej w Maciejowie – miejsca związanego z pracą i
życiem Jana Dzierżona.
V Międzynarodowe Turystyczne Seminarium Naukowo–Szkoleniowe na temat „Możliwości
Rozwoju Lokalnego Rynku Usług Turystyczno-Rekreacyjnych i Obszarów
Wiejskich w Kontekście Współpracy Partnerskie” połączone było z Międzynarodowym
Jarmarkiem Ziemi Kluczborskiej i II Kluczborskimi Targami Pszczelarskimi z
udziałem wystawców z Ukrainy i Niemiec. Cykl pięciu seminariów został zakończony
wydanym przez Stowarzyszenie materiałem wydawniczym „Współpraca partnerska w
procesie rozwoju usług turystycznych i aktywizacji wsi”. Kolejne VI seminarium
odbyło się w Borkach Małych koło Olesna i dotyczyło zagadnienia budowanie
lokalnego produktu turystycznego. W 2006 roku odbyło się ostatnie VII seminarium
nt. „Kategoryzacja obiektów wiejskiej bazy noclegowej - drogą do podnoszenia
jakości usług turystycznych”.
Działania organizacji skupiają się także wokół promocji naszego regionu poprzez
uczestnictwo w targach turystycznych i wydawanie materiałów promocyjnych. Do tej
pory KOLOT ma na swoim koncie kilka wydawnictw promocyjnych: „Ziemia Kluczborska
– miodowa kraina”, „Szlakiem Kościółków Drewnianych w Powiecie Kluczborskim”,
wspomniana już publikacja „Współpraca Partnerska w Procesie Rozwoju Usług
Turystycznych i Aktywizacji Wsi”, "Gościnna Ziemia Kluczborsko-Oleska Zaprasza”,
"Powiat Kluczborski Zaprasza - Informator Turystyczny", "Powiat Kluczborski
Zaprasza - Przewodnik Turystyczny", "Sektorowa Strategia Rozwoju Turystyki na
Obszarach Wiejskich w gminach: Kluczbork, Byczyna, Wołczyn i Lasowice Wielkie",
"Zwierciadło Przeszłości" (ulotka), "Szlakiem kościółków drewnianych w powiecie
kluczborskim i oleskim", "Ziemia Kluczborsko-Oleska... Kraina miodem i mlekiem
płynąca", "Ruch turystyczny w powiatach: kluczborskim i oleskim - wybrane
aspekty".
Stowarzyszenie stara się aktywnie pozyskiwać fundusze zewnętrzne na realizację
swoich projektów. W 2006 roku KOLOT w ramach Pilotażowego Programu Lider+
zrealizował projekt, którego efektem było powstanie Sektorowej Strategii Rozwoju
Turystyki na Obszarach Wiejskich w gminach: Kluczbork, Byczyna, Wołczyn i
Lasowice Wielkie. W 2007 roku zrealizowano projekt, którego celem było zbadanie
ruchu turystycznego w powiatach: kluczborskim i oleskim. Zadanie dotowane było
przez Samorząd Województwa Opolskiego.
KOLOT angażuje sie także w inne przedsięwzięcia. Była m.in. partnerem w
województwie opolskim projektu szkoleniowo-doradczego dla branży turystycznej
"Turystyka Wspólna Sprawa". Od początku 2008 roku trwały działania zmierzające
do powołania opolskiego klastra turystycznego. Zakończyły się sukcesem w
listopadzie 2008 roku. Klaster turystyczny „Kraina miodu i mleka” działa w
ramach stowarzyszenia Kluczborsko-Oleska Lokalna Organizacja Turystyczna (KOLOT).
Zrzesza 34 członków: firmy z branży turystycznej województwa opolskiego (m.in.
właścicieli gospodarstw eko-, agroturystycznych; restauratorów; hotelarzy),
największe jednostki naukowo-badawcze regionu: Opolski Park
Naukowo-Technologiczny, Uniwersytet Opolski oraz jednostki samorządu
terytorialnego z obszarów powiatów: kluczborskiego i oleskiego. Ma formułę
otwartą, tzn. mogą cały czas przystępować do niego nowi członkowie z terenu
całej Opolszczyzny.
Klaster jest autorem projektu pn. „Lokalny i regionalny produkt w wirtualnej
przestrzeni turystycznej Dorzecza Odry”, który realizowano od sierpnia do
listopada 2009 roku w ramach Programu na rozwój międzynarodowej współpracy
klastra z partnerami zagranicznymi - Innovation Express, finansowanego z budżetu
krajowego. Program pilotowała Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) w
ramach międzynarodowego projektu INNET, finansowanego przy wykorzystaniu
funduszy 6. Programu Ramowego Unii Europejskiej, w bloku projektów INNO-NETs.
W projekt zaangażowanych było 41 przedsiębiorstw (21 – po stronie polskiej i 20
- po stronie niemieckiej). Projekt zrealizowano we współpracy z klastrem
Touristische Gruppe (CLUSTER) pro-agro Verband zur Förderung des ländlichen
Raumes im Land Brandenburg (Niemcy, Brandenburgia).
Zrealizowane
projekty
Sektorowa Strategia Rozwoju
Turystyki na Obszarach Wiejskich w gminach: Kluczbork, Byczyna, Wołczyn i
Lasowice Wielkie
W 2006 roku KOLOT zrealizował projekt, którego
efektem było powstanie „Sektorowej Strategii Rozwoju Turystyki na Obszarach
Wiejskich w gminach: Kluczbork, Byczyna, Wołczyn i
Lasowice Wielkie”. Środki były finansowanie z Unii Europejskiej w ramach
Sektorowego Programu Operacyjnego „Restrukturyzacja i modernizacja sektora
żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006”, Działanie 2.7. –
Pilotażowy Program Leader+.
 |
Przeprowadzenie
wstępnego monitoringu ruchu turystycznego w powiecie
kluczborskim i oleskim
W 2007 roku stowarzyszenie
zrealizowało projekt pn. „Przeprowadzenie wstępnego monitoringu
ruchu turystycznego w powiecie kluczborskimi oleskim”. Zadanie
dotowane było przez Samorząd Województwa Opolskiego. |
Promocja
turystycznego wizerunku wsi opolskiej
W 2008 roku KOLOT realizował
zadanie publiczne pn. „Promocja turystycznego wizerunku wsi
opolskiej”
w ramach otwartego konkursu ofert ogłoszonego do realizacji
przez Zarząd Województwa Opolskiego.
 |
Kwitnąca Wieś Opolska - Turystyczne Niezapominajki
W 2009 roku realizowano
projekt o nazwie
"Kwitnąca Wieś Opolska - Turystyczne Niezapominajki". Zadanie
powierzone zostało przez Zarząd Województwa Opolskiego w ramach
konkursu ofert pn. "Kwitnące Opolskie – kreowanie pozytywnego
wizerunku regionu".
 |
Lokalny i
regionalny produkt w wirtualnej przestrzeni turystycznej
Dorzecza Odry
Projekt zrealizowany od sierpnia do
listopada 2009 roku przez działający w ramach KOLOT klaster
turystyczny "Kraina Miodu i Mleka" w ramach Programu na rozwój
międzynarodowej współpracy klastra z partnerami zagranicznymi -
Innovation Express, finansowanego z budżetu krajowego. Program
pilotowała Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) w
ramach międzynarodowego projektu INNET, finansowanego przy
wykorzystaniu funduszy 6. Programu Ramowego Unii Europejskiej, w
bloku projektów INNO-NETs.
Zadanie zrealizowano we współpracy z klastrem
Touristische Gruppe (CLUSTER) pro-agro Verband zur Förderung des
ländlichen Raumes im Land Brandenburg (Niemcy, Brandenburgia). W
projekt zaangażowanych było 41 przedsiębiorstw (21 – po stronie
polskiej i 20 - po stronie niemieckiej).
 |
Dojrzały - aktywny, młody
- sprawny"
Projekt realizowany od czerwca do
grudnia 2012 r. ze środków Funduszu Inicjatyw Obywatelskich (FIO). Zakładał aktywizację
ludzi w wieku emerytalnym z terenu powiatów kluczborskiego i oleskiego
oraz integrację i współpracę ich środowiska z młodym pokoleniem.
Płaszczyzną zbliżania obu pokoleń była turystyka. W ramach projektu zorganizowano13 wycieczek krajoznawczych po
powiatach kluczborskim i oleskim, kursy: "Z komputerem na ty", "Komunikacja interpersonalna -
wielopokoleniowa", "Pierwsza pomoc".
Podczas realizacji zadania wykorzystane zostały potencjały obu grup -
doświadczenie i wiedza życiowa pokolenia seniorów, świeżość spojrzenia,
dynamika, wiedza z zakresu obsługi ruchu turystycznego, łatwość
poruszania się w świecie komputerów i internetu młodzieży. Zadanie
zakończyło spotkanie podsumowujące. Projekt realizowano z dwoma partnerami - Zespołem Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 w Kluczborku i Zespołem Szkół Ekonomicznych i Ogólnokształcących
w Oleśnie. Seniorzy biorący udział w projekcie to członkowie Związków
Emerytów Rencistów i Inwalidów w Kluczborku i w Oleśnie.
 |
|